M4 front Zolder M4 pit Assen M4 pit Brands Hatch M4 Redbull Ring M4 Hefner Race Brands Hatch M4 on track Drivers Zolder

M4 front Zolder

M4 pit Assen

M4 pit Brands Hatch

M4 Redbull Ring

M4 Hefner

Race Brands Hatch

M4 on track

Drivers Zolder

Historie

2005

In januari 2005 kreeg Koen onverwachts een telefoontje van Pascal Paanakker. Pascal is een oude bekende van Koen en Nik en heeft hen toen ze nog jong waren ook les gegeven. Pascal had het idee om te gaan racen in de MINI Endurance Cup onder de vlag van de DNRT. Na een lange carrière in de kartsport klonk dit bij Koen als muziek in de oren en hij belde meteen met Nik. Een dag later zaten we bij elkaar om een plan van aanpak te maken zodat we twee maanden later aan de start konden verschijnen. Dat betekende dat we heel snel aan de slag moesten met het budget, de auto, materialen etc. Koen had al snel een aardig budget bij elkaar dankzij zijn trouwe sponsors uit de kartsport, Nik had geregeld dat in ruil voor de sticker ‘Thanks to Rick’ we een eigen MINI Cooper kregen en uiteindelijk vonden we een Klaus de Clercq Zubli een vierde rijder waarmee het budget sluitend was.

Er kon dus geracet worden! De andere teams stonden een beetje raar te kijken toen wij op het circuit aan kwamen zetten: de combinatie van een Dodge Ram Van en aanhanger uit 1988 zorgde voor hilarische momenten met het op en af laden van de MINI. Wij schrokken van de professionaliteit van andere teams in klasse. IKDB Motorsport bleek in deze klasse het jongste, armste en meest ervaringloze team... maar dat maakte het er niet minder leuk om. De sfeer in de MINI Endurance Cup was fantastisch, evenals de competitie.
Image
We hebben ontzettend veel geleerd dit jaar, zowel op technisch als op "race" gebied. De MINI werd in het begin gepest door technische problemen, voornamelijk door de productkwaliteit geleverd door BMW. Zo bleken de gasklep, versnellingsbak en motorkoeling het Endurance racen niet aan te kunnen. Dit resulteerde in veel schade, irritatie en een zware belasting op ons Rabo Verenigingspakket.

Maar door schade en schande wordt men wijs. Dankzij de kunsten van onze monteurs Jasper en Jorg, die menigmaal tot in de late uurtjes in een garage in Gemonde geteisterd door hordes muggen aan het sleutelen waren, konden we meestal toch aan de start verschijnen. Op Super Race Day kwamen we echter niet verder dan 500 meter, en de laatste race konden we niet meerijden door de vele schade opgelopen in Assen. 

Die laatste race in Assen was er wel één waar we trots op zijn. Uiteindelijk finishten we als tweede, maar in de laatste ronde stierven de derde en vierde versnelling. Daarvoor had de vijfde al het loodje gelegd... Dat had de eerste overwinning moeten zijn!

2006

Voor aanvang van seizoen 2006 hadden er een aantal wijzigingen plaats gevonden. Op het begin van het seizoen zouden we ondersteuning krijgen van een paar extra monteurs uit Team Kroes. Verder hadden we besloten met zijn drieën verder te gaan. Klaus was er in 2006 dus helaas niet meer bij, tot grote vreugde van zijn vrouw en kinderen, die nu meer van deze toffe peer konden genieten. In het begin van het seizoen kwamen we veel snelheid in de MINI te kort. Na een lange zoektocht attendeerde een ander team ons op de katalysator. Die zat al een aantal races potdicht en daarom kwam de MINI niet vooruit. Nadat dit probleem verholpen was kwam de ene na de andere overwinning. Halverwege het seizoen besloten Koen en Nik door omstandigheden samen verder te gaan. Ondertussen stonden er zeven overwinningen op onze naam en de overige races waren we door mechanische pech en/of onkunde uitgevallen. Op Zandvoort waren we betrokken in een flinke crash wat een aanslag op ons budget betekende. Nieuwe banden kopen zat de rest van het seizoen er niet meer in, maar de strijd om het kampioenschap lag open en we waren een serieuze kanshebber. In de laatste race van het seizoen konden nog drie teams kampioen worden. Na een fair gevecht en een gebroken wielophanging visten wij echter net achter het net en werden we derde in de MINI Endurance Cup.
Image
Na twee jaar MINI Endurance Cup was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Een wild plan om in de Dutch Supercar Challenge te racen ontstond en werd onverwachts realiteit!

2007

In 2007 hadden we al snel een contract getekend met Eurogrip met betrekking to hoofdsponsoring. Samen met Eurogrip kwamen we tot de conclusie dat de beste optie was om met een Porsche 996 GT3 Cup te gaan racen bij Carworld Motorsport uit Heerlen. Pieter Dubois van Carworld Motorsport was erg enthousiast dus we waren er snel uit. De eerste training op Zolder was voor ons waarschijnlijk het spannendste moment uit onze carrière. We konden het allemaal niet bevatten: de snelheid, het geluid, de remmen, oftewel een echte raceauto. 
Image
We raakten echter snel gewend aan de auto en het eerste raceweekend verliep niet slecht. Het tweede weekend liep wel uit op een drama. Met 200 km per uur op het rechte stuk van Zolder brak de achterwielophanging af en speelden Nik en de Porsche een potje flipperkast tussen de muren. Omdat de Porsche goed verzekerd hadden viel de financiële schade achteraf gelukkig mee en was de auto net op tijd klaar voor de volgende race op Spa Francorchamps. De Porsche ging als de brandweer op zaterdag, maar op zondag zag het er echt uit alsof het seizoen over was. Koen kwam binnen met motorproblemen en na inspectie van Lammertink Racing bleek in principe de hele binnenkant aan gort te zijn. Eurogrip redde ons seizoen waarna we nog een aantal mooie races hebben gereden op Assen, Oschersleben, Silverstone en Spa Francorchamps.

2008

In 2008 kwamen we in contact met Mario van Beek (Betec Motorsport). Mario kwam erg overtuigend over met zijn kennis en ervaring in de autosport en wilde ons in 2008 bij staan als engineer. We besloten om ons niet in te kopen bij een team maar de organisatie in eigen hand te houden. De techniek werd onder handen genomen door Mario samen met onze ‘oude’ monteurs Jasper Binnendijk (MINI) en Bart Deurenberg (seizoen 2007 Porsche) De competitie in de Supersport I was aanzienlijk sterker geworden door de komst van hordes Porsche 997’s en Renault Meganes. Op het droge wegdek konden we door een tekort aan vermogen weinig presteren. Het was dan ook vooral hopen op regen, veel regen. Tijdens de twee grootste evenementen van het jaar, A1 Grand Prix en de Rizla Racing Days op Assen, kwam het met bakken uit de hemel, wat een zege! Twee sublieme races, op de A1 van de 30e plek opgeklommen naar de 3e positie en helaas net voor de finish teruggevallen naar de 5e stek. Op Assen finishte we als 6e na een tijdje op de 2e plek te hebben gereden. Deze plekken waren ondenkbaar op het droge asfalt, waar we minimaal tien posities verder naar achteren finishten!
Image

2009

Voorafgaand aan dit seizoen zijn we een compleet nieuwe weg ingeslagen. We hadden besloten om de sponsoring op een nieuwe wijze aan te pakken om zo weer aan de start te kunnen verschijnen. Al jaren hebben wij ‘kleine’ sponsors die eigenlijk nergens vermeld werden. Zo zijn wij op het idee gekomen om de auto op te delen in 100 vakken van € 1.000,-. Het is een heel karwei gebleken en wonder boven wonder wisten we het plan om te zetten in realiteit en stonden we dus weer aan de start van weer een nieuw seizoen.

Na twee jaar met de Porsche te hebben gereden zonder podiumplaatsen moest daar dan ook echt verandering in komen. In de winter hebben we vele teams bezocht en de opties bekeken wat het beste bij ons zou passen, zowel racetechnisch als financieel. Uiteindelijk zijn we bij de stal van JR Motorsport terecht gekomen en we zijn van de Supersport 1 ‘terug’ gegaan naar de Sport divisie. Maar daar hadden we een belangrijke reden voor, en dat was de mogelijkheid op podiumplaatsen en een veilig financieel verhaal waar we van te voren goed wisten waar we aan toe waren. We gingen bij JR Motorsport namelijk racen in een perfect doorontwikkelde BMW M3 E36!

Tijdens de eerste test op Spa mochten we voor het eerst gaan schakelen met een sequentiële 6-bak. Wat een genot!! Jarenlang hebben we op de ouderwetse manier lopen ‘roeren’ in een H-patroon, dan is dit echt een zege!

Direct in het eerste raceweekend waren we enorm snel en pakten de pole position, de snelste raceronde en een dubbele overwinning. Toen al wisten dat we een serieuze kandidaat zouden zijn voor het kampioenschap. Gedurende de races daarop werd de concurrentie echter sneller en wij hadden te kampen met vele erestraf seconden waardoor we keer op keer vol aan de bak moesten om de overwinning veilig te stellen. Uiteindelijk hadden we na zeven raceweekenden en 14 races, twaalf podiumplekken waarvan 9 op het hoogste treetje!! De voorlaatste race werden we al kampioen in onze klasse met een nieuw puntenrecord in de Dutch Supercar Challenge. Daarnaast stond het overall kampioenschap ook nog op het spel. Wij besloten het laatste weekend niet te rijden vanwege financiële redenen, ondanks dat we het overall kampioenschap nog niet hadden. Maar de concurrentie zou maximaal moeten scoren (dubbele overwinning, twee snelste ronden en pole position) om ons in te halen. In de praktijk was dat een nagenoeg onmogelijke zaak en zo werden we het laatste weekend dan ook overall kampioen zonder in actie te komen onder het genot van een biertje! Een topresultaat in 2009 dus.

Image

2010

Het seizoen 2010 begon met de belangrijkste verandering sinds het ontstaan van IKDB Motorsport. Nik de Jong had niet meer de tijd om alles bol te kunnen werken en zo hebben Nik en ik hebben in goed overleg besloten om voor het seizoen 2010 een nieuwe rijder aan te trekken die voor hem in de plaats zou gaan rijden. Deze werd gevonden in de persoon van Mark van der Aa. Mark kennen wij al uit de tijd dat we nog in de MINI Endurance Cup raceten en daar was hij een geduchte concurrent.

Daarnaast was er nog een grote verandering. We besloten om afstand te doen van de kampioensauto en de titel te gaan verdedigen in een BMW 1 Serie. Dat was weer een nieuwe uitdaging en daarnaast zag de auto er ook een stuk beter/professioneler uit wat voor ons en onze sponsors belangrijk is voor de uitstraling.

Het seizoen begon goed op het historische circuit van Silverstone in Engeland met een eerste en een derde plek. Vervolgens pakten we ook nog een mooie overwinning op het Drentse TT circuit van Assen. Helaas bleven de overwinningen daarna uit maar stonden we nog wel 9 keer op het podium. We werden dit seizoen net iets te vaak geteisterd door pech waardoor we uiteindelijk 3e zijn geworden in het eindklassement. Toch een goed resultaat, vooral omdat we gedurende het seizoen de auto nog hebben moeten doorontwikkelen.

Het is wel een seizoen geweest waarin we weer echt gevechten hebben moeten leveren op de baan en dat is iets wat we in 2009 toch wel een beetje gemist hebben. Met de mes tussen de tanden en dan uiteindelijk als tweede over de finish komen is toch erg gaaf!

Daarom gaan we komend seizoen nog een stapje verder. We willen met een BMW 1 Serie GTR of een BMW E46 M3 GTR uitkomen in de drukst bezette divisie binnen de Dutch Supercar Challenge, de Supersport 2! Hier is volop strijd gegarandeerd en we rijden dan sowieso vooraan in het veld aangezien we samen rijden met de langzamere Sport divisie. Dat betekend dus meer aandacht op SBS6!

We gaan weer voor de titel!!

Image

2011

In 2011 zijn mark en ik overgestapt naar de zwaarte divisie binnen de Supercar Challenge, de Supersport divisie. Binnen deze divisie zijn de auto's en de coureurs flink aan elkaar gewaagd. Ook komen jonge talenten en ervaring hier tegen elkaar te staan wat een hoop spektakel op de baan geeft. 

We houden geen beter openingsweekend kunnen wensen tijdens de Paasraces. Maarliefst 35.000 toeschouwers waren getuige van een prachtige overwinning van ons. Van deze race zijn hele gave onboard beelden gemaakt vanuit meerdere auto's. Zeer de moeite waard om even te kijken. Deel 1 en deel 2

het vervolg op Donington Park was ook super met een pole, een overwinning en een tweede plek. Kort samengevat haddne we echt een heel mooi eerste deel van het seizoen en hebben we wat laten liggen in de tweede helft waardoor we 3e in het kampioenschap zijn geeindigd. Maar de concurrentie was gewaarschuwd! Want overgekomen van de sport deelden we meteen tikken uit in deze mooie divisie!

 Klik hier voor de Promofilm 2011

Image

2012

2012 is een bekroning geweest voor de stijgende lijn die IKDB Motorsport heeft ingezet vanaf het jaar 2009. Na al een heel mooi seizoen in 2011 te hebben gereden met de BMW 132 GTR met Mark van der Aa hebben we dat in 2012 dunnetjes over gedaan. Maar dan wel met het kampioensbeker in onze handen.

Helaas kon Mark wegens drukte in zijn werk er niet bij zijn maar en is Pieter van Soelen in zijn stoel gaan zitten. Maarliefst 7 overwinningen in 18 races maar we hebben toch maar met 1 punt het kampioenschap binnen gehaald.

Dat heeft alles te maken gehad met wat wat pech en het weekend van de Gamma Racing Days in augustus om snel te vergeten. Na een mooie race op zaterdag eindigde Pieter in de laatste ronde in de muur. Op zondag een prachtige inhaalrace en alles viel op zijn plek. Met nog 3 ronden te gaan liggend op P2 was het Koen die met een gangetje van170 km/uur langs de muur scheerde. Gelukkig geen schade maar wel 0 punten. Na de Gamma Racing Days hebben we geen fouten meer gemaakt en waren we ijzersterk.

Vooral het laatste weekend was de spanning om te snijden en tijdens de zaterdagrace wisten we met 1 punt voor de concurrentie te komen. Op de zondag (laatste) race van het jaar mochten we niet verder dan 1 positie achter de Monsters eindigen. Met 15 meer strafseconden was dat een hele opgave. Zowel de Monsters als wij reden een strakke race. Zij wonnen de race en wij werden 2e en dus kampioen. ‘Ik nam uiteraard geen risico en bleef netjes achter hem rijden. Ik hield de druk er vol op zodat het tempo er goed in bleef zitten en we geen druk van achteren kregen. Echt helemaal super’! Aldus Koen.

Daarnaast hadden we met het team van JR Motorsport in september nog een mooi uitstapje gemaakt richting Barcelona. We reden mee met de 24 uur op Circuit de Catalunya en we hebben deze race gewonnen in onze klasse en 7e algemeen!

Klik hier voor de Promofilm 2012

Image

2013

Aan de top komen is makkelijker dan aan de top blijven zeggen ze… Nadat we in 2012 kampioen zijn geworden konden we onze borst nat maken voor het seizoen 2013. Uiteindelijk wil iedereen van de kampioen winnen dus werden er felle maar faire duels op de baan uitgevochten. De auto leek dit jaar iets aan pure snelheid te hebben ingeboet, maar de concurrentie had ook niet stilgezeten. Met name de Lotus van Luc de Cock was ontzettend snel en pakte meestal de snelste rondes en de pole positions. In de wedstrijden speelde Luc met de concurrentie maar we lieten ons uiteraard niet gek maken. De betrouwbaarheid bij de Lotus blijft toch een probleem. 

Uiteindelijk hebben we 6x het podium mogen betreden en daarvan 3x op het hoogste treedje, geen slecht resultaat. Maar uiteindelijk hebben 4 uitvalbeurten ons de das om gedaan en dan doe je niet meer mee in het kampioenschap. Met name tijdens de Gamma Racing Days en het Spa Racing Festival hebben we veel punten laten liggen.

 Toch hebben we het seizoen top afgesloten tijdens de Finale Races in Assen. Met een record van 1.45,9 reden we de pole. In race 1 werden we 3e en de laatste race hebben we winnend afgesloten. Daarbij komt ook nog eens de overwinning in de 24 uur aan het begin van het jaar dus kunnen we toch niet echt spreken van een slecht seizoen.

 Maar we willen maar 1 ding en dat is kampioen worden. In 2014 gaan we voor de revanche met een BMW M3 E90 WTCC als strijdwapen!

Klik hier voor de Promofilm 2013

Image

2014

Mijn jubileum jaar in de autosport is voorbij gevlogen. Tien seizoenen autosport waarvan ik er alweer acht in de Supercar Challenge heb doorgebracht. In 2014 hebben we weer volop meegedaan voor de titel. In de 19 jaar karting en autosport heb ik uiteraard een hoop ervaringen opgedaan. En dan hebben we niet alleen over het racetechnische gedeelte maar ook over het commerciële en zakelijke aspect.

In 2014 hebben we de titel helaas net misgelopen. Ondanks vele goede resultaten was het dit jaar niet genoeg voor de titel. naast de goede resultaten stonden ook een flink aantal uitvalbeurten en dan doe je simpelweg niet mee in het kamioenschap. In 2015 hebben we revanche kunnen nemen zoals u kunt lezen bij dat jaar.

Klik hier voor de Promofilm 2014

Image

2015

In 2015 hebben Mark en ik een hoger niveau weten te behalen d.m.v. meer rust. En in de autosport klinkt die term natuurlijk een beetje vreemd...

Veel herrie, hoog toerental, vol in de ankers, van links naar rechts over het circuit. Dat komt niet echt overeen met rust... Het moet dan uiteraard ook niet te letterlijk worden genomen, misschien is het woord ‘controle’ wel beter. Waar het op neer komt is dat we de BMW in 2015 goed op de rails hadden waardoor we alleen maar bezig waren met het verbeteren van onszelf.

De techniek heeft ons nooit in de steek gelaten en we hebben zelf eigenlijk geen noemenswaardige fouten gemaakt.

Dat heeft in 2015 geresulteerd in 5 poles, 11 snelste rondes en 6 overwinningen! Met deze resultaten zijn we zowel kampioen in de Supersport divisie als Overall kampioen geworden in de Supercar Challenge 2015.

Klik hier voor de Promofilm 2015

Image